رژیمهای غذایی مبتنی بر گیاهان، موجب بهبود خلق و خو و کاهش عوامل خطر دیابت نوع 2 می شود

31 اکتبر 2018- تحقیقات نشان می دهد که خوردن رژیمهای غذایی مبتنی بر گیاهان یا رژیم غذایی وگان می تواند به طور قابل توجهی باعث بهبود سلامت روانی و کاهش عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شود.
دانشمندان بریتانیایی می گویند که یافته های مطالعه ی آنها اطلاعات جدید و بیشتری از نحوه ی ارتباط رژیم غذایی با سلامت و خلق و خوی افراد ارائه داده است.
تجزیه و تحلیل 11 پژوهش نشان داد که رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان باعث کاهش HbA1c ، وزن افراد و همچنین بهبود کیفیت زندگی در میان شرکت کنندگان می شود.
مطالعات پیشین نشان داده اند که رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان حساسیت به انسولین را در بزرگسالان چاق غیر دیابتی بهبود داده و خطر ابتلای آنها به بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می دهد.محققان انگلیسی در این متاآنالیز بر این باورند که مزایای این گونه رژیمهای غذایی می تواند به جلوگیری از دیابت نوع 2 کمک کند.
یک رژیم گیاهی شامل سبزیجات، آجیل و دانه ها(دانه ی کتان، کنجد و..) است. این مواد غذایی به طور کلی به عنوان مواد غذایی سالم شناخته می شوند، زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند.
در آزمایشاتی که در این پژوهش آنالیز شدند، رژیم های غذایی گیاهی با سایر رژیم های غذایی در میان 433 نفر که به طور میانگین در اواسط دهه ی 50 زندگی خود بودند، مقایسه شده بودند. مدت زمان متوسط این پژوهشها ​​23 هفته بود.
بهبود کیفیت ذهنی و جسمی تنها در افرادی که از رژیمهای مبتنی بر گیاهان و یا رژیم وگان تبعیت می کردند، مشاهده شد. همچنین نشانه های افسردگی در این افراد به طور قابل توجهی کاهش یافته بود.
سایر مزایای مشاهده شده شامل کاهش درد عصبی (نوروپاتی)، کاهش سطح قند خون و میزان HbA1c و کاهش وزن بیشتر بود( به میزان 5.23 کیلوگرم در افراد کاملا گیاهخوار در مقایسه با 2.83 کیلوگرم در میان کسانی که از محصولات حیوانی نیز به مقدار بسیار کم استفاده می کردند).
محققان می گویند: بر اساس شواهد بدست آمده از آنالیز این مطالعات، می توان نتیجه گیری کرد که رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان همراه با مداخلات آموزشی می توانند به طور چشمگیری سلامت روانی، کیفیت زندگی، سطحHbA1c ، وزن و درنتیجه مدیریت دیابت، را بهبود بخشند.
در حالی که رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان همچنان نشان دهنده مزایایی هستند، اما خوردن برخی از میوه ها، حبوبات و غلات کامل که استفاده از آنها در این رژیم ها مجاز است، که اغلب حاوی میزان کربوهیدرات بالاتری هستند، می تواند بر میزان قند خون افراد تاثیر منفی بر جا گذارد.
خوردن رژیم غذایی کم کربوهیدرات و مواد غذایی با پایه ی گیاهی به دلیل این که گلوکز خون را به خوبی کنترل می کند، به خصوص در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و کنترل دیابت در بیماران دیابتی موثر است.
یافته های این تحقیق به صورت آنلاین در The BMJ Open Diabetes Research &Care منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/plant-based-diet-improves-mood-and-could-reduce-type-2-diabetes-risk-factors-96446938.html